Luterilainen Suomi -tapahtumasarja kertoo reformaation merkityksistä suomalaisuudelle

Luterilainen Suomi -tapahtumasarja käynnistyy torstaina 2.2. klo 18 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Kirkkohistorian professori Kaarlo Arffman Helsingin yliopistosta tulee Ouluun luennoimaan otsikolla Reformaation tausta ja sen vaikutus luterilaisuuteen. Luento käsittelee reformaatiota 500-vuotisjuhlavuoden merkeissä eri näkökulmista.
Luterilainen_Suomi_sarjan_tunnus2_THUMB.jpg

Luterilainen Suomi on monimuotoinen tapahtumasarja, jossa suomalaisuus ja luterilainen perinne yhdistyvät. Tapahtumasarja avaa näkökulmia reformaation ja luterilaisuuden vaikutukseen ja merkitykseen Suomessa ennen ja nyt. Millä tavalla luterilaisuus ja kirkko ovat olleet ja ovat edelleen osa Suomen kansan historiaa ja kulttuuria?

Luterilainen Suomi -tapahtumia järjestetään pitkin vuotta. Tapahtumasarjaan kuuluu muun muassa kaupunkiosakinkereitä, teatteriesityksiä ja saunaseuroja. Kielilaboratoriossa pohditaan suomen kieltä, uskonnollisten sanojen merkityksiä nykypäivänä sekä liitetään pohdintaan myös Raamatun käännöstyö. Bibliaseuran näyttely Raamatun käännöstyöstä kiertää näytillä samaan aikaan sekä Tuiran että Karjasillan seurakunnissa.

”Luterilainen Suomi -tapahtumasarja haastaa pohtimaan suomalaisuuden perusarvoja ja sitä, mitä armo meille merkitsee. Se tarjoaa mielen ja ruumiin vireyttä ja luo yhteyttä. Aiheiden käsittelyissä nousevat esille niin kieli, kulttuuri, historia, ympäristö kuin työ ja koulutuskin. Yhtä lailla keskeisiä aiheita ovat Raamattu ja mystiikka”, kertoo tapahtumasarjaa järjestävä pastori Kimmo Kieksi.

Luterilainen Suomi -tapahtumasarjan järjestävät Tuiran ja Karjasillan seurakunnat.

Vuoden 2017 ajan vietetään reformaation 500-vuotisjuhlavuotta. Juhlavuotta vietetään otsikolla Armoa2017! Merkkivuosi haastaa pohtimaan, miten armo ja armollisuus näkyvät nykyajan elämässä.

Julkaistu 30.1.2017

2017-01-30 13:09:00.0