Mennään bussilla kirkkoon!

Yhteinen kirkkomatka tarjoaa yhteisöllisyyttä ja antaa tilaa vieraanvaraisuudelle
Kartta bussin reitistä

Karjasillan seurakunnassa kokeillaan alkuvuodesta säännöllisten bussikuljetusten järjestämistä jumalanpalveluksiin. Ensimmäisen kerran Messubussi vie kirkkoväen perille sunnuntaina 29.1. klo 10 alkavaan messuun. Paluumatka alkaa aina messun jälkeen. Jos kirkossa on tarjolla kirkkokahvit, bussi lähtee takaisin vasta niiden jälkeen.

Kuljetus Karjasillan kirkolle on ilmainen, ja se on tarkoitettu kaikille seurakuntalaisille. Messubussi lähtee liikkeelle Kaukovainion ostoskeskuksesta kello 9.20 ja kiertää Kaukovainion, Hiirosen, Mäntylän ja Lintulan kautta Karjasillan kirkolle. Matka-aika on noin puoli tuntia.

”Seurakunnassa on ollut käytössä jo useamman vuoden ajan kirkkokyytisetelit, joilla vanhukset ja liikuntarajoitteiset henkilöt ovat voineet tilata taksikyydin kirkkoon. Ihmiset ovat olleet kuitenkin epävarmoja siitä, kuka tällaista palvelua voi käyttää. Bussin käyttäminen taksin sijaan on helpompaa, ja mukaan voi pyytää mukaan myös kaverin”, kertoo pastori Kimmo Kieksi Karjasillan seurakunnasta. Messubussina toimii niin sanottu matalalattiabussi, mikä helpottaa vanhusten, liikuntarajoitteisten ja lapsiperheiden siirtymistä bussiin.

”Messubussi toimii hyvänä yhteisöllisyyden välineenä. Se on yksi keino lähentää kirkkoa ja seurakuntalaisia toisiinsa ja helpottaa osallistumista jumalanpalveluksiin. Matkan aikana voi tutustua myös muihin messukävijöihin”, Kieksi sanoo.

Kaukovainion kappelin sulkeminen oli yksi syy bussimatkojen kokeilun aloittamiseen, mutta samalla halutaan helpottaa ihmisten kirkkoon saapumista ja tutustuttaa heitä toisiinsa. Kokeilu kestää kolmen kuukauden ajan eli huhtikuun loppuun saakka. Mikäli reitillä on kysyntää ja se löytää käyttäjänsä, kokeilua on mahdollista jatkaa. Messubussin liikennöinnistä vastaa OTP Travel.

Messubussin tarkempi reittikuvaus löytyy Karjasilta-Kaukovainion aluesivuilta.

Julkaistu 24.1.2017

2017-01-24 09:58:01.0