Vuoden toisen viikon menovinkit

Ajatustenvaihtoa ajankohtaisista aiheista Caritas Forumissa
Talvi valo_01_M.jpg

Vuoden 2017 aikana järjestetään Caritas Forum keskustelusarja, jossa käsitellään ajankohtaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä ja kirkollisen elämän aiheita. Keskustelusarjassa huomioidaan erityisesti Suomen 100-vuotisjuhla ja reformaation merkkivuosi.

Forum tarjoaa aikuisille yhteisöllinen paikan, jossa on mahdollisuus keskustella ja ottaa kantaa. ”Ajatus on, että Caritas Forum olisi kuin tori, johon tullaan vaihtamaan ajatuksia yhdessä muiden kanssa”, kertoo Tuiran seurakunnan kappalainen Päivi Jussila.

Ensimmäisessä kokoontumisessa 12.1. kello 14 (Caritas -koti, Kapellimestarinkatu 2) Päivi Jussila puhuu aiheesta Suomalaisuus ja luterilaisuus näkökulmina maailmaan. Jussila pohtii alustuksessaan, onko olemassa jokin samanlainen identiteetti ja samanlaiset arvot, jotka yhdistävät Suomen kansalaisia tai Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä.

Caritas -säätiö toteuttaa keskustelusarjan yhteistyössä Oulun ev.lut. seurakuntien kanssa. Kokoontumisiin on vapaa pääsy.

Caritas Forum järjestetään kerran kuukaudessa kevät- ja syyskaudella torstaisin kello 14. Alustuksien jälkeen on varattu aikaa keskustelulle. Talven ja kevään ohjelmistossa ovat mukana seuraavat aiheet ja puhujat:

12.1. Suomalaisuus ja luterilaisuus näkökulmina maailmaan. Kappalainen Päivi Jussila.
9.2. Onko politiikka populismia? Rovasti, Caritas -säätiön pj. Heikki Keränen.
23.3. Nähdyksi tuleminen -kokemuksia Suomen Lähetysseuran työstä Thaimaassa. Lääninrovasti, kirkkoherra Juhani Lavanko.
 6.4. Puolustusvoimat osana kokonaisturvallisuutta. Everstiluutnantti Mika Seppä.
18.5. Valhe ja totuus mediassa. Viestintäpäällikkö, Rauhan tervehdyksen vt. päätoimittaja Rebekka Naatus.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 9.1.–15.1.2017

Raamatun lukuhetki maanantaina 9.1. kello 8–8.15 Tuiran kirkossa (Myllytie 5).  Raamatun lukuhetki Tuiran kirkossa jokaisena arkipäivänä klo 8-8.15 alkaen 9.1.2017. Reformaation juhlavuoden kunniaksi Uusi testamentti luetaan läpi vuoden aikana. Lukemiseen liittyvät myös katsaukset luettaviin Raamatun kohtiin, jotka pitää teologian tohtori Jaakko Lounela. Ensimmäinen niistä on sunnuntaina 15.1.2017 klo 17 ennen iltamessua. Jaakko Lounela on laatinut lukuohjelman, jota voi noudattaa myös kotoa käsin.

Varrella virren -yhteislauluilta keskiviikkona 11.1. kello 18.30–19.30 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a).  Lauluillassa tutustutaan virsikirjan vanhempiin ja uudempiin virsiin laulamalla ja uusin tavoin kokemalla. Vuoden 2017 aikana Varrella virren- lauluiltoja on yhteensä 10 kappaletta. Kokoonpanot ja tavat vaihtelevat kussakin tilaisuudessa. Ensimmäisessä virsimatkaa tekee kuurojen kuoro, puhallinyhtye sekä kirkkomuusikko Taina Voutilainen, nuorisomuusikko Esa Rättyä ja soittokunnan toiminnanohjaaja Pauliina Sormunen.

Caritas Forum torstaina 12.1. kello 14 Caritas -kodissa (Kapellimestarinkatu 2).  Kappalainen Päivi Jussila alustaa aiheesta "Suomalaisuus ja luterilaisuus näkökulmina maailmaan". Alustuksen jälkeen on yleiskeskustelu aiheesta.

Linnanmaan olohuone torstaina 12.1. kello 17.30–19.30 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). Yhden vanhemman perheiden tapaamisessa aikuisilla on mahdollisuus keskusteluun ja vertaistukeen. Lapsille tarjolla kaveriseuraa ja hoitajat. Toisinaan illoissa vierailee eri alojen ammattilaisia ja toimijoita. Olohuonetoiminta on avointa toimintaa.  Kevään kokoontumiset 12.1, 9.2, 2.3, 20.4. ja 11.5. Illat järjestää Tuiran seurakunta yhteistyössä Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:n kanssa. Tarjolla kahvia, mehua ja pientä iltapalaa.

Majakkailta perjantaina 13.1. kello 18.30–21 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8). Majakkaillassa vieraana rovasti Jorma Kalajoki puhumassa aiheesta "Tavikset Jumalan käytössä". Ohjelmassa myös yhteislauluja. Tarjolla iltapalaa. Vapaa pääsy. Illan järjestävät Karjasillan seurakunta ja Majakkatiimi.

Tuomasmessu lauantaina 14.1. kello 18 Kastellin kirkossa (Töllintie 38). Tammikuun tuomasmessussa on aiheena Jumalallinen voima. Messun toimittaa Satu Kreivi-Palosaari, saarnaa päätoimittaja Heli Karhumäki ja avustaa Jenni Koskenkorva Band. Anne Mäkituomas ja Markku Salakka esirukousavustajina ja Johanna Kesti juontajana. Messussa avustajina nuoria. Tarjolla yllätysiltapalaa.

Musiikkia talvipäivän siniseen hetkeen -konsertti sunnuntaina 15.1. kello 14 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Konsertissa kuullaan Bachin konsertto pianolle ja jousiyhtyeelle sekä muuta barokinajan musiikkia. esiintymässä Raakel Pöyhtäri (piano) sekä jousiyhtye.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 5.1.2017