Ylikiimingin ja Yli-Iin seurakuntapiirit osaksi Kiimingin seurakuntaa

Muutos tulee voimaan vuoden 2019 alussa
kuva seurakuntien rajoista Oulussa

Kirkkohallituksen täysistunto on päättänyt 13.12.2016, että Ylikiimingin ja Yli-Iin seurakuntapiirien alueet liitetäänKiimingin seurakuntaan 1.1.2019 lukien. Tällä hetkellä ne ovat osa Oulujoen seurakuntaa.

Päätöksen taustalla on selvitys, jossa tarkasteltiin Oulun seurakuntien ja seurakuntayhtymän seurakuntarakenteen ajanmukaisuutta ja toimivuutta.

Selvityksen mukaan Yli-Iin ja Ylikiimingin liittäminen Kiimingin seurakuntaan luo maantieteellisesti kiinteämmän seurakuntarakenteen, helpottaa tilojen yhteiskäyttöä sekä säästää työntekijöiden matkoihin käyttämää aikaa. Liitoksen jälkeen uudistuneella henkilöstörakenteella on mahdollisuus hoitaa maantieteellisesti laaja alue tehokkaammin. Ylikiimingillä ja Yli-Iillä on Kiimingin kanssa myös yhteistä historiaa.

Alkuperäisen aloitteen seurakuntarajojen tarkastelusta on tehnyt Oulun tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto. Erilaisia vaihtoehtoja tarkasteltuaan yhteisen kirkkoneuvoston asettama ohjausryhmä esitti, että Yli-Ii ja Ylikiiminki liitetään Kiimingin seurakuntaan vuoden 2019 alusta lukien.

Ohjausryhmän mukaan liitos vaikuttaa siten, että Kiimingin ja Oulujoen seurakuntien toiminnallisuus paranee ja seurakuntalaisille kyetään takaamaan parempi palveluiden laatu. Oulujoen seurakunnan haasteet kasvavat Hiukkavaaran alueen asutuksen myötä ja seurakunnan kaupunkimaisuus lisääntyy.

Ylikiimingin ja Yli-Iin piirineuvostot ovat antaneet lausuntonsa 18.1.2016 ja 20.1.2016. Tässä lausunnot liitteinä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Myös työntekijöitä on kuultu, he eivät ole jättäneet eriäviä mielipiteitä. Tässä liite työntekijöiden kuulemisesta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Ylikiimingin ja Yli-Iin seurakunnat ovat olleet myös itsenäisiä seurakuntia: Ylikiimingin seurakunta liitettiin osaksi Oulujoen seurakuntaa vuonna 2007 ja Yli-Ii seurakunta vuonna 2011.

2016-12-13 15:45:01.0