Bachin Jouluoratorion kantaatteja esitetään Oulun tuomiokirkossa

Oratorio on täynnä riemua, juhlavaa ylistystä ja jouluista kauneutta.
Kuva Oulun tuomiokirkosta

J.S. Bachin juhlava Jouluoratorio soi tänäkin vuonna Oulun tuomiokirkossa. Teoksen kuudesta kantaatista kaksi ensimmäistä kantaattia esitetään lauantaina 17.12. kello 19 ja sunnuntaina 18.12. kello 20. Esitysten kesto on noin tunti.

Jälkimmäiset kolme kantaattia esitetään loppiaisena 6.1. kello 18. Esityksen kesto on noin puolitoista tuntia.

Esityksiin on vapaa pääsy, käsiohjelma maksaa 10 euroa.  Sunnuntain 18.12. esitystä voi seurata suorana lähetyksenä osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.

Kahden ensimmäisen konsertin esiintyjät ovat Oulun tuomiokirkon kamarikuoro, Oulun ammattikorkean kamarikuoro ja Oulun Kamariorkesteri. Solisteina esiintyvät altto Henna-Mari Sivula, tenori Pèter Marosvàri ja basso Juhani Alakärppä. Musiikkia johtaa Lauri-Kalle Kallunki.

Loppiaisen konsertissa esiintyvät Oulun kamariorkesteri ja Cantio Laudis -kuoro. Solisteina laulavat sopraano Virva Puumala, altto Sirkka Rautakoski, tenori Niall Chorell ja basso Tomi Punkeri. Musiikkia johtaa Olli Heikkilä.

”J.S. Bachin Jouluoratorion eri kantaattien esittämisestä on muodostunut perinne Oulussa. Teosta on esitetty Oulun tuomiokirkossa jo vuodesta 2012”, kertoo Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Lauri-Kalle Kallunki.

Jouluevankeliumin sanoma kirkkomusiikin suurteoksessa

Johann Sebastian Bachin (1685–1750) Jouluoratorio (Weihnachts-Oratorium, BWV 248) on kirkkomusiikin suurteos, johon kuuluu sekä kuoro- ja solistiosioita että orkesterimusiikkia. Trumpetit, patarummut, vasket, huilut ja oboet tuovat äänimaailmaan juhlavuuden lisäksi myös kauneutta ja pehmeyttä.

Jouluoratorio koostuu yhteensä kuudesta kantaatista, joita on alun perin esitetty joulun eri pyhien jumalanpalveluksissa. Bach on itse kuitenkin käsitellyt kaikkia kantaatteja yhtenä suurena kokonaisuutena.

Lauri-Kalle Kallunki kertoo, että Bachin Jouluoratorion kantaateissa jouluevankeliumin sanoma on ilmaistuna sen kaikessa valoisuudessaan ja riemullisuudessaan.

”Tärkeää on myös se ajatus, että joulunvietto kantaa loppiaiseen saakka: Jouluoratorio toteuttaa osaltaan tätä viestiä.”

Oulun ev.-lut. seurakunnissa päästään joulun tunnelmaan myös monissa muissa musiikkitilaisuuksissa. Tiedot kaikista joulunajan konserteista ja musiikkitilaisuuksista löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/joulu.

Wed Dec 07 15:46:00 EET 2016