Adventti aloittaa jouluun valmistautumisen

Oulun seurakunnissa on runsaasti tilaisuuksia adventtisunnuntaina
Laulajia tunnelmallisessa Hoosianna-juhlassa

Ensimmäistä adventtia vietetään ensi sunnuntaina 27.11. Adventti aloittaa kirkkovuoden ja silloin alkaa valmistautuminen joulunviettoon.

Ensimmäinen adventtisunnuntai on jouluaaton jälkeen toiseksi suosituin kirkossakäyntipäivä Suomessa.

”Ensimmäisenä adventtina on mahdollisuus laulaa Hoosiannaa täpötäydessä kirkossa yhdessä toisten kirkkovieraiden kanssa. Tämä on perinne, joka ei ole monen muun asian tavoin heikentynyt Suomessa, vaan on pysynyt”, kertoo Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen.

Kaikissa Oulun ev.-lut. seurakunnissa järjestetään ensimmäisen adventtisunnuntain messuja, joista osa on lapsiperheille suunnattuja perhemessuja. Messujen lisäksi seurakunnissa järjestetään sanajumalanpalveluksia, hartauksia ja muita tapahtumia.

Kaikki Oulun ev.-lut. seurakuntien ensimmäisen adventtisunnuntain ja muut joulunajan tapahtumat löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/jouluLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Adventtitunnelmia Tuomiokirkolla, Turkansaaressa ja Tuirassa

Oulun tuomiokirkon (kirkkokatu 3a) edustalla pidettävässä Hoosianna-juhlassa päästään ensimmäisen adventin tunnelmaan jo lauantaina 26.11 kello 18. Juhla alkaa kuorojen lyhtykulkueella, joka lähtee Rotuaarin pallolta kohti Oulun tuomiokirkkoa kello 17.30. Tuomiokirkon edustalla lauletaan yhdessä ja kuullaan tervehdykset piispa Samuel Salmelta sekä kaupunginjohtaja Matti Pennaselta. Juhla päättyy yhteiseen Hoosianna-hymniin.

Turkansaaren kirkossa (Turkansaarentie 165) virittäydytään joulun odotukseen sunnuntaina 27.11. kello 12 alkavassa adventtihartaudessa. Hartauden jälkeen lauletaan Kauneimpia joululauluja kello 13.30 alkaen Turkansaaressa Yli-Juuruksen talossa.  Kauneimmat joululaulut soivat Turkansaaressa myös toisena adventtisunnuntaina 4.12. kello 13.

Tuiran kirkossa (Myllytie 5) järjestetään aiempien vuosien tapaan Tiernakirkko kello 18. Tiernakirkon toteutuksessa ovat mukana Ynnin pojat -kuoro. Tiernakirkon toimittaa kirkkoherra Niilo Pesonen, kanttorina on Raakel Pöyhtäri.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Mon Nov 21 13:51:50 EET 2016