Olohuoneesta vertaistukea yhden vanhemman perheille

Olohuoneet kokoontuvat kerran kuussa Pyhän Andreaan kirkolla (Sulkakuja 8) Kaakkurissa ja Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7) Linnanmaalla.

Olohuoneet_M.jpg

Oulun seurakunnat tarjoavat keskusteluapua ja keinoja arjesta selviytymiseen yhden vanhemman perheille tarkoitetuissa avoimissa vertaistukiryhmissä eli olohuoneissa.  Vertaistukiryhmät toteutetaan yhteistyössä Oulun Seudun Yhden vanhemman perheet ry:n kanssa.

Olohuoneessa keskustellaan yhdessä esimerkiksi lasten kasvatuksesta, omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Vanhemmat voivat myös itse ehdottaa eri aiheita käsiteltäväksi. Paikalla voi olla myös asiantuntija alustamassa keskustelua eri aiheista. Torstaina 13.10. Linnanmaan olohuoneessa pastori-perheterapeutti Helena Paalanne alustaa keskustelua aiheesta "Isän ikävä".

”Olohuone-iltoihin osallistuu hyvin erilaisissa tilanteissa olevia vanhempia ja perheitä. Osa vanhemmista voi olla hyvin yksin. Olohuone voi olla henkireikä varsinkin heille, joilla turvaverkko on pieni tai olematon”, kertoo diakoni Raija Yrjölä. Vertaistukiryhmät tarjoavatkin monelle tästä syystä paikan, jossa saa hengähtää, jutella ja tukea muilta samassa tilanteessa olevilta.

Lastenhoito järjestetty iltojen ajaksi

Lapsille järjestetään toimintaa ja hoitoa sillä aikaa kun vanhemmat keskustelevat keskenään. Tarjolla on myös iltapalaa. Olohuoneisiin voi osallistua halutessaan vaikka kerran tai joka kerta. Olohuoneet soveltuvat erinomaisesti myös erityislapsille, sillä tilat ovat esteettömät.

Olohuone-iltoja järjestetään kerran kuussa, Kaakkurissa keskiviikkoisin 17.30–19.00 ja Linnanmaalla torstaisin kello 17.30–19. 30. Pyhän Luukkaan kappelin kokoontumiset järjestetään 13.10., 10.11. ja 8.12. Pyhän Andreaan kirkon Olohuoneet pidetään 19.10., 16.11. ja 14.12.

Pyhän Andreaan Olohuone-illoissa yhteistyökumppaneina ovat myös: Oulun kaupunki, Oulun Seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry, Oulun Diakoniaopisto sekä järjestöjen perheverkko.

Kuva: www.pixabay.com

Julkaistu 6.10.2016