Kuolleiden lasten muistohartaus Mikkelinpäivänä

Mikkelinpäivää vietetään 2.10. Se on enkelien ja lasten kirkkopyhä.

enkelipatsas Sanna Krook_THUMB.jpg

Kastellin kirkossa (Töllintie 38) pidetään Mikkelinpäivänä 2.10. kello 18 alkaen muistohartaus kuolleiden lasten muistolle. Muistohartaus on tarkoitettu kaikille lapsen kuolemaa sureville, riippumatta siitä milloin ja miten lapsen on menettänyt. Muistohartauteen voivat osallistua lapsen kuoleman kokeneiden vanhempien lisäksi myös muut läheiset.

Hartauden toivotaan tarjoavan lohtua lapsen kuoleman kokeneille, kertoo sairaalapastori Hannele Lusikka. Tilaisuudessa voi muistella myös varhain menetettyä lasta. ”Myös raskausaikana menetetyllä lapsella on ollut jo oma paikkansa perheessä, vaikka hänen elämänmittansa olisi ollutkin varsin lyhyt. Hartaudessa on paikka muistaa, kaivata ja surra yhdessä toisten samaa kokeneiden kanssa”, toteaa Lusikka.

Tilaisuuden alussa sytytetään kynttilät kuolleiden lasten muistolle. Hartaus kestää noin puoli tuntia, jonka jälkeen tarjolla on iltakahvit ja mahdollisuus keskusteluun toisten lapsensa menettäneiden kanssa.

Mikkelinpäivä on lasten ja enkelien kirkkopyhä

Mikkelinpäivänä Oulun tuomiokirkossa pidetään Lauluja ja tarinoita enkeleistä -tilaisuus kello 15 alkaen. Tilaisuudessa lauletaan enkelilauluja ja kuullaan pieniä enkelitarinoita. Tilaisuus on suunniteltu lapsiperheille, mutta kaikenikäiset seurakuntalaiset ovat tervetulleita. Tilaisuuden jälkeen tuomiokirkon Kryptasta voi ostaa virvokkeita ja enkelipipareita. Myyntituotto ohjataan lasten kirkon rakentamiseen.

Mikkelinpäivänä kutsutaan erityisesti lapsiperheitä kirkkoon. Kiimingin kirkossa pidetään Mikkelinpäivän perhemessu alkaen kello 10 ja Oulunsalon kirkossa kello 17. Lisäksi Pyhän Tuomaan kirkossa järjestetään Enkelimessu kello 12. Oulun kaupunginsairaalan ala-aulassa pidetään myös Mikkelinpäivän jumalanpalvelus klo 13.

Mikkelinpäivää vietetään tänä vuonna 2.10. Mikkelinpäivä on kristillinen juhlapyhä ja se viittaa arkkienkeli Mikaelin ja kaikkien enkelten päivään. Nykyisin päivän aikana halutaan muistaa kaikkia enkeleitä ja lapsia. Mikkelinpäivää pidetäänkin erityisesti lapsiperheiden kirkkopyhänä.

Kuva: Sanna Krook

2016-09-23 10:46:01.0