Vihkihetki Oulun tuomiokirkossa 29.10.

Oulun tuomiokirkossa järjestetään vihkihetki lauantaina 29.10. kello 15–17. Vihkihetkeen ei ilmoittauduta etukäteen vaan parit vihitään saapumisjärjestyksessä.

Oulun tuomiokirkko h__t vihkiryijy_01.jpg

Vihittävät tarvitsevat mukaan esteettömyystodistuksen. Se on hankittava viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkimistä jommankumman vihittävän kotiseurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Vihkipari voi kutsua kirkkoon läheisiään todistamaan vihkihetkeä, mutta tarvittavat kaksi todistajaa löytyvät myös seurakunnan puolesta. Vihkimisen jälkeen on tarjolla hääkakkua ja kahvit hääparille ja kahdelle todistajalle tuomiokirkon kryptassa. Vihkitoimitus ja juhlakahvit ovat maksuttomia.

Vihkihetki järjestetään Oulun tuomiokirkossa tänä vuonna neljättä kertaa. Tämän vuoden kolmessa aiemmassa vihkihetkessä on vihitty yhteensä 22 paria.

Esteettömyystodistus viikkoa aikaisemmin

Esteettömyystodistuksella varmistetaan, että parilla on oikeus mennä naimisiin. Todistuksesta tulee käydä ilmi kirkollisen vihkimisen edellytykset.

Oulun ev.lut. seurakunnissa avioliiton esteiden tutkintaa tehdään arkipäivisin kello 9–16 seurakuntien keskusrekisterissä, osoitteessa Isokatu 17, p. (08) 3161 310. Lisäksi Haukiputaan, Kiimingin ja Oulunsalon seurakunnissa avioliiton esteiden tutkinta voidaan tehdä myös seurakunnan kirkkoherranvirastossa.

Esteettömyyslomakkeen voi tulostaa osoitteesta http://www.oulunseurakunnat.fi/esteidentutkinta ja palauttaa täytettynä keskusrekisteriin.

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat vihittävät ovat rippikoulun käyneitä ev.lut. kirkon jäseniä. Kirkollinen vihkiminen on mahdollista myös silloin, kun toinen vihittävistä kuuluu johonkin muuhun kristilliseen kirkkokuntaan, ja toinen vihittävistä on rippikoulun käynyt ev.lut. kirkon jäsen.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

2016-09-20 15:29:00.0