Oulun ekaluokkalaiset siunataan koulutielle

Oulun ev.-lut. seurakunnissa siunataan kouluntiensä aloittavat ekaluokkalaiset elokuussa juuri koulujen alkamisen alla.

IMG_6428_THUMB.jpg

Monissa Oulun seurakunnissa kouluun lähtevien siunaaminen on aiemmin järjestetty keväisin, mutta nyt ajankohta on siirretty elokuulle.

Karjasillan seurakunnan kirkkoherra Juhani Lavangon mukaan koulutielle siunaaminen konkretisoituu lapselle hyvin, kun se on ajallisesti kytköksissä koulujen alkuun.

”Kaikki lapsen ympärillä olevat, tärkeimpänä perhe, mutta myös yhteisöinä seurakunta ja koulu, haluavat tukea lasta tässä tärkeässä taitekohdassa. Lapselle on tärkeää saada hyvästellä päiväkoti rauhassa, ja kun koulut alkavat, suunnataan yhdessä eteenpäin.”

Lavanko toivoo, että lapsen perheenjäsenten ja kummien lisäksi ekaluokkalaisten opettajat tulevat mukaan, kun lapset siunataan koulutielle.

Tulevat ekaluokkalaiset ja heidän perheensä on kutsuttu oman alueensa ja seurakuntansa kirkkoon. Jos oman seurakunnan tilaisuuden ajankohta ei ole sopiva, perhe voi valita jonkin toisen ajankohdan ja kirkon.

Oulun ev.-lut. seurakunnista Oulujoen seurakunnassa kouluun lähtevien siunaaminen järjestettiin jo keväällä.

Kouluun lähtevien siunauksen yhteydessä kirkko näkyy sosiaalisessa mediassa tunnisteella #suuremmansuojassa. Suuremman suojassa on vuosina 2016–2017 toteutettava kirkon kampanja, jonka teemana on ihmisarvo. Kouluun lähtevien siunaus on osa Suuremman suojassa -kampanjaa.

Kouluun lähtevien siunaamisen ajankohdat

Tuomiokirkkoseurakunta:

Ti 9.8. klo 18 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a)

Haukiputaan seurakunta:

Ti 9.8. klo 18 Haukiputaan kirkossa (Kirkkotie 10)

Karjasillan seurakunta:

Su 7.8. klo 18 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8)
Ma 8.8 klo 18 Kastellin kirkossa (Töllintie 38)
Ti 9.8 klo 18 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39)
Ke 10. 8 klo 18 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8)

Kiimingin seurakunta:

Ti 9.8. klo 18 Jäälin kappelissa (Rivitie 9)