Kuinka voi maailman vainotuin ryhmä?

Maailmassa on paljon maita, joissa kristittyjä vainotaan heidän uskonsa tähden, kertoo Miika Auvinen Open Doors -järjestön toiminnanjohtaja.
Kaikista vainotuista uskonnollisista ihmisryhmistä suurin on kristityt. Sitä on rauhallisessa Suomessa vaikea käsittää ja niinpä moni suomalainen hieraisee yhä silmiään tämän tosiasian äärellä. Viime vuonna yli 4 136 kristittyä tapettiin vain siksi, että tunnustivat olevansa kristittyjä.

Miika Auvinen Open Doors järjestön toiminnanjohtaja

Ekumeeninen ja kristilliseltä arvopohjalta toimiva Open Doors tekee työtä maissa, joista monissa uskonnonvapautta ei tunneta ja kristityt ovat tappolistoilla. Kansainvälinen järjestö sai alkunsa 1955, kun hollantilainen kristitty ”veli Andreas” matkusti silloisen kommunistisen rautaesiripun taakse. Hän havaitsi, että elävä kristillinen kirkko eli vainottuna ja kaipasi kipeästi Jumalan sanaa. Heille Raamatut olivat hyvin hankalasti saatavissa. Hän pakkasi matkalaukun täyteen kristillistä kirjallisuutta ja salakuljetti ne rautaesiripun taakse. Sittemmin vainottujen kristittyjen tukeminen on laajentunut yli 60 kohdemaahan.

– Uusimman arvioinnin mukaan Pohjois-Korea ja Afganistan ovat maailman vaarallisimmat maat elää kristittyinä. Joka neljäs Aasiassa asuva kristitty kokee vakavaa vainoa vakaumuksensa vuoksi ja Afrikassa joka kahdeksas, kertoo Auvinen.

Auvisen mukaan kristittyihin kohdistuva vaino on voimistunut viime vuosina erityisesti radikaali-islamin ja uskonnollisen nationalismin lisääntymisen johdosta. Viime vuonna myös surmatapaukset ovat lisääntyneet edellisvuodesta. Kastellin kirkossa pohditaan myös, miten kristittyjen vaino näkyy ihmisten arjessa eri puolilla maailmaa ja minkälaisia ilmiöitä tähän liittyy.

– Hyvä on myös kysyä, mitä voimme asialle tehdä? Pyrin avaamaan, miten itse kukin voisi palvella vainottuja kristittyjä ja edistää samalla oikeudenmukaisempaa maailmaa.

Miika Auvinen saarnaa Kastellin kirkossa su 7.4. klo 10 messussa. Messun jälkeen kirkkokahveilla n. klo 11 Miika puhuu aiheesta: Kristittyjen vainot valokeilassa.

2019-03-23 13:31:00.0