Talvipäivän sininen hetki kutsuu konserttiin

Tammikuun sunnuntai-iltapäivinä on mahdollista piipahtaa kirkkokonserttiin, kun Tuiran kirkossa (Myllytie 5) käynnistyy Musiikkia talvipäivän siniseen hetkeen –konserttisarja. Kaikki kolme konserttia alkavat kello 14.
Kuvassa Eveliina Yliskoski ja Aaron Ahola poseeraavat kuusen katveessa.

Musiikkia talvipäivän siniseen hetkeen -konserttisarjan käynnistävät Aaron Ahola ja Eveliina Yliskoski. (kuva Sami Säily)

Ensimmäisessä, 6. tammikuuta pidettävässä konsertissa esiintyvät laulupedagogiikkaa Savonia-ammattikorkeakoulussa opiskeleva Eveliina Yliskoski ja pianonsoittoa Sibelius-Akatemiassa opiskeleva Aaron Ahola. He esittävät romantiikan ajan pianomusiikkia ja kauneimpia Ave-Marioita eri säveltäjiltä.

Tammikuun 13. päivä vuorossa on naiskuoro D`amen johtajanaan Tommi Hekkala ja säestäjänä Jere Tulirinta (piano). Tänä vuonna 40 vuotta täyttänyt D´amen esittää Tuiran kirkossa läpileikkauksen viimeisen kymmenen vuoden ohjelmistostaan.
Konserttisarjan päättää Sinikka Ala-Leppilammen johtama Oulunsalo ensemblen kvartetti. Luvassa on barokkimusiikkia, sillä konsertissa kuullaan J.S. Bachin kaksoisviulukonsertto d-molli sekä Bachin pianokonsertto d-molli. Konsertin piano-osuudesta vastaa Tuiran seurakunnan kanttori Raakel Pöyhtäri.
Kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy. Halutessaan voi ostaa 5 euroa maksavan käsiohjelman.

Konsertit ovat matalan kynnyksen tapahtumia, joihin on helppo tulla hiljentymään.
”Kirkkoon voi piipahtaa nauttimaan musiikista vaikka toppahousuissa päiväkävelyn lomassa”, kuvailee Raakel Pöyhtäri.
Tunnelmallisen Tuiran kirkon tammikuiset konsertit ovat olleet suosittuja, sillä viime vuonna kahdessa ensimmäisessä konsertissa oli 200 kuulijaa ja viimeisessä konsertissa 300 kuulijaa.

Julkaistu 21.12.2018

2018-12-21 15:20:00.0