Kuorokonsertti ja hartaushetket juhlistavat kansallista veteraanipäivää

Oulun ev.lut. seurakunnat viettävät kansallista veteraanipäivää perjantaina 27. huhtikuuta kuorokonsertin ja hartauksien merkeissä.

Kynttilöitä Oulun tuomiokirkossa.

Oulun tuomiokirkossa alkaa kello 19 jo perinteeksi muodostunut keväinen kuorokonsertti, jonka ohjelmassa on monipuolista, etupäässä suomalaista kuoromusiikkia ja yksinlauluja sekä kaksi sekakuorolle ja uruille tehtyä sovitusta. Konsertissa esiintyvät Oulun tuomiokirkon kamarikuoro, sopraano Henna-Mari Sivula, baritoni Juhani Alakärppä, pianisti Kaisa Pulkkanen ja urkuri Miikka Lehtoaho. Konsertin johtaa Lauri-Kalle Kallunki ja siihen on vapaa pääsy.

Tuomiokirkossa järjestetään lisäksi kansallisen veteraanipäivän hartaushetki kello 11. Hartaushetken toimittaa kappalainen Jyrki Vaaramo ja musiikista vastaa kanttori Henna-Mari Sivula.  Oulun ev.lut. seurakunnat ovat mukana myös kello 14 alkavassa kaikille avoimessa kansallisen veteraanipäivän juhlassa Tulindbergin salissa, Oulun Musiikkikeskuksessa (Leevi Madetojan katu 1-3). Juhlaan kuuluu seppelpartio Oulun hautausmaan sankarimuistomerkille.

Veteraanipäivän hartaus järjestetään myös Haukiputaan kirkossa samaan aikaan kello 11. Hartauden toimittavat kirkkoherra Jaakko Tuisku ja kenttärovasti Penna Parviainen. Musiikista vastaavat kanttori Hannu Niemelä ja Haukiputaan Mieskuoron jäsenistä koostuva lauluryhmä. Hartauden jälkeen ovat vuorossa seppeleenlasku sankarihaudoilla sekä kahvitarjoilu Haukiputaan seurakuntakeskuksessa. Kahvittelun lomassa kuullaan Penna Parviaisen esitelmä Papit sodassa sekä koululaisten laulutervehdys.

Julkaistu 19.4.2018

Kuva: Sanna Krook