Seurakuntavaaliehdokkaita etsitään nyt

Ensi marraskuussa järjestettävien seurakuntavaalien ehdokasasettelu on käynnissä ja se päättyy 17.9.2018.

seurakuntavaalien tunnus

Vaaleissa on tavoitteena saada luottamushenkilöiksi kaikenikäisiä ja eri tavoin ajattelevia seurakuntalaisia. Luottamushenkilöt päättävät siitä, millaisia linjauksia seurakunnat seuraavina vuosina tekevät ja mihin seurakuntien varoja käytetään.

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään 18.11.2018. Hänen tulee olla jäsen siinä seurakunnassa, jossa hän aikoo olla ehdokkaana, ehdokasasettelun päättyessä eli 17.9.2018.

Vuoden 2018 seurakuntavaaleissa halutaan tuoda näkyväksi kirkon moniäänisyyttä. Vaalien viestintäkampanjan tunnuksena on Minun kirkkoni.

Seurakuntavaalit järjestetään sunnuntaina 18.11.2018. Ennakkoon voi äänestää 6.–10.11.2018.

Seurakuntavaalit ovat paikalliset vaalit, jotka pidetään neljän vuoden välein. Ne ovat tällä hetkellä ainoat valtakunnalliset vaalit, joissa 16- ja 17-vuotiaillakin on äänioikeus.

Oulussa tarjolla yhteensä 151 paikkaa

Oulussa on seitsemän seurakuntaa, jotka muodostavat seurakuntayhtymän. Tällaisessa kaupungissa seurakuntavaaleilla valitaan jäsenet kahteen luottamuselimeen: seurakuntaneuvostoon, joka johtaa oman paikallisseurakunnan toimintaa ja yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa koko seurakuntayhtymää.

Oulun yhteiseen kirkkovaltuustoon valitaan 51 luottamushenkilöä ja seitsemään seurakuntaneuvostoon yhteensä 100 luottamushenkilöä. Huom. Luvut ovat vahvistamattomia ja ne varmistuvat kesän 2018 aikana.

Ehdokkaaksi voi päästä kahdella tavalla

Ehdokkaita asettavat valitsijayhdistykset. Valitsijayhdistyksen voi perustaa vähintään kymmenen äänioikeutettua seurakunnan jäsentä. Valitsijayhdistyksen perustamisasiakirja ja ehdokasasetteluun liittyvät lomakkeet löytyvät Oulun seurakuntien vaalisivuilta www.oulunseurakunnat.fi/seurakuntavaalit tai oman seurakunnan kirkkoherranvirastosta. Täytetyt lomakkeet toimitetaan oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon.

Mikäli ei halua olla perustamassa valitsijayhdistystä, voi hakeutua ehdokkaaksi jonkin muun tahon perustamalle ehdokaslistalle. Näistä löytyy tietoa osoitteesta www.seurakuntavaalit.fi.

Tiedote 16.4.2018

2018-04-16 12:23:00.0