Miten kirkon tiloja voisi käyttää monipuolisemmin? Vastaa kyselyyn!

Oulun tuomiokirkkoseurakunta kutsuu oululaiset ideoimaan seurakunnan tilojen käyttöä!

Haussa on uusia ideoita ja kehitysehdotuksia, millä tavalla seurakunnan tiloja voisi hyödyntää monipuolisemmin. Millaista toimintaa tai tapahtumia tiloissa voitaisiin järjestää yhteistuumin ja yksin?

kuvakooste_some1_S.jpg

Tavoitteena on kuulla ideoita ja luovia ehdotuksia etenkin Keskustan seurakuntatalon, Vanhan pappilan sekä Tuomiokirkon kryptan tilojen käytöstä.

Kysely on avoinna 15.-28.1. ja se löytyy osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/tilakysely.

Osallistamisessa käytetään apuna oululaista sovellusta (People2Join), joka on kehitetty kollektiivisen älykkyyden hyödyntämiseksi.  Paras idea ja aktiivisin vastaaja palkitaan elokuvalipuilla. Ajatuksia tuomiokirkkoseurakunnan tiloista voivat esittää muutkin kuin tuomiokirkkoseurakunnan jäsenet.

Perinteisempi seurakuntalaisten kuulemistilaisuus järjestetään tiistaina 16.1. kello 18 Keskustan seurakuntatalon Monitoimisalissa (Isokatu 17).

Tilat eivät ole itseisarvo

Selvitys on osa Oulun tuomiokirkkoseurakunnan toimitilojen tarveselvitystä. Selvityksessä ei keskitytä pelkästään tiloihin vaan mietitään samalla seurakunnan toimintaa.

”Tilat eivät ole itseisarvo, vaan ne ovat toimintaa varten. Ja ennen kuin mietitään tiloja, pitää miettiä millaista toimintaa seurakuntaan halutaan ja ketkä sitä järjestävät”, sanoo Oulun seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Jaana Valjus.

Valjuksen mukaan Intiön seurakuntakodista ja Heinätorin seurakuntatalosta luovutaan lähivuosina niiden heikon kunnon vuoksi.

Toimitilojen tarveselvitys on osa seurakuntayhtymän talouden turvaamisohjelmaa. Oulun seurakuntayhtymä on jo vuonna 2013 linjannut, että se luopuu 30 prosentista kiinteistöpintalastaan turvatakseen taloutensa.  Tavoitteena on myös tehostaa tilojen käyttöä.

Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto antaa lausuntonsa tilatarveselvityksestä toukokuussa. Toukokuussa selvitys menee myös Oulun seurakuntien yhteisen kirkkoneuvoston käsittelyyn.

Julkaistu 15.1.2018

Tue Jan 16 08:38:26 EET 2018