Menovinkit viikolle 43: Naisten päivän puheenaiheita ovat häpeä ja hyväksyntä

koska olet kaunis minun silmissäni, kädet, kivi, kauneus

Maikkulan kappelissa vietetään Naisten päivää lauantaina 28. lokakuuta kello 11–16 teemalla "Koska olet kaunis minun silmissäni". Tilaisuus käynnistyy alkurukouksella ja jatkuu kello 11.15 paneelilla aiheesta Häpeän monet kasvot. Keskustelemassa ovat lääkäri Liisa Lahti, sosiaalialan lehtori ja väitöstutkija Harriet Tervonen, psykiatrinen sairaanhoitaja, kognitiivinen psykoterapeutti Riitta Immonen ja Tuiran seurakunnan johtava nuorisotyönohjaaja Terhi-Liisa Sutinen. Paneelin juontavat Jenni Koskenkorva ja Erja Oikarinen.

Tilaisuus jatkuu lounaan jälkeen kello 13.30 aiheella Häpeästä kohti hyväksyntää, josta puhuu keikkavapaaehtoistoiminnan koordinaattori ja laillistettu sosionomi, kasvatustieteiden ylioppilas Tanja Tanhua. Oppilaitospastori Jenni Siljander pitää puheenvuoron aiheesta Armo yhteyteen kutsuvana rakkautena. Päivä päättyy kello 15.30 alkavaan viikkomessuun, jonka toimittaa Liisa Karkulehto.

Tilaisuuden juontavat Erja Oikarinen ja musiikista vastaavat Riitta Piippo ja soitinryhmä. Lounaan hinta on 8 euroa (käteismaksu), alle 12-vuotiaat ilmaiseksi. Lapset voivat osallistua tilaisuuden aikana pyhäkouluun. Päivän aikana järjestetään myös diakoniatyön arpajaiset.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 23.–29.10.

Nallen Syyspäivä ti 24.10. kello 10–14 Koskelan seurakuntakodilla (Koskelantie 86). Ulkoilemme piha-alueella ja paistamme makkaraa nuotion lämmössä yhdessä nallen kanssa. Sisällä alakerrassa kahvila ja käsityömyyntipöytä lähetystyön hyväksi. Järjestäjinä Tuiran seurakunnan varhaiskasvatus sekä vapaaehtoiset.

Tehdään iskälle lahja -paja ke 25.10. kello 17–19 Tuiran kirkossa (Myllytie 5, käynti kirkon takaa Telakka-ovesta). Aikuisen ja lapsen yhteinen paja, jossa voi tehdä iskälle tai papalle isänpäivälahjan omista materiaaleista. Pajassa lapsi voi piirtää kankaalle, posliinille tai puulle piirustuksen. Tuo mukanasi esimerkiksi T-paita tai muki isälle.

Luther esitelmä 5/5 ke 25.10. kello 17.30–20 Oulunsalon seurakunnan toimitalon yläsalissa (Vattukuja 2) . Pekka Kinnunen esitelmöi Martti Lutherista Oulunsalon Toimitalon Yläsalissa aiheista: Etätyöskentelyä Coburgin linnasta - Augsburgin valtiopäivät, Lutherin kädenjälki tunnustuskirjoissa, Lutherin pöytäpuheet - höysteitä aterioilla ja Vielä kerran Eislebeniin - Lutherin kuolema. Tilaisuus alkaa kahvilla klo 17.30.

Lähetysilta ekumeenisen vastuuviikon merkeissä ke 25.10. kello 18 Pysäkki (Kauppiaantie 5, monitoimitila). Ekumeenisella vastuuviikolla kirkot tuovat esille naisten ja tyttöjen puheenvuoroja eri puolilta maailmaa. Kahvitarjoilu.

Nuorten Pelikahvila pe 27.10. kello 17–21 Vanhan pappilan Kivijalassa (Asemakatu 6). Mahdollisuus pelata mm. biljardia ja lautapelejä ilmaisen kahvin ja pienen purtavan kera.

Naisten ilta pe 27.10. kello 18–21 Jäälin kappelissa (Rivitie 9). Luennoimassa kirjailija ja kouluttaja TM Anna-Liisa Valtavaara. Illan ohjelma alkaa luennolla ”Kiltteyden kivuissa aikuisena naisena” ja jatkuu aiheesta ”Huolehtiminen hyvän elämän esteenä”. Väliajalla on tarjolla iltapala 5 €. Iltaan ei ennakkoilmoittautumista.

Havuseppeletalkoot lähetystyön hyväksi la 28.10. kello 9 – 15 Lämsänjärven leirikeskuksessa (Hiihtomajantie 2). Talkoot käynnistyvät lauantaina havujenhakureissulla ja jatkuvat maanantaina 30.10.

Naisten päivä teemalla "Koska olet kaunis minun silmissäni” la 28.10. kello 11–16 Maikkulan kappelissa (Kangaskontiontie 9). Paneelikeskustelu aiheena Häpeän monet kasvot. Panelisteina lääkäri Liisa Lahti, sosiaalialan lehtori ja väitöstutkija Harriet Tervonen, psyk. sh, kognitiivinen psykoterapeutti Riitta Immonen ja Tuiran seurakunnan johtava nuorisotyönohjaaja Terhi-Liisa Sutinen. Juontajina Jenni Koskenkorva ja Erja Oikarinen. Iltapäivällä puheenvuorot aiheista Häpeästä kohti hyväksyntää, (keikkavapaaehtoistoiminnan koordinaattori/laillistettu sosionomi, kasvatustieteiden yo Tanja Tanhua) ja Armo yhteyteen kutsuvana rakkautena (oppilaitospastori Jenni Siljander). Kello 15.30 on vuorossa Liisa Karkulehdon toimittama viikkomessu.

OPKOn opiskelijailta la 28.10. kello 18.30 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Teemana Traditio ja kuolleiden demokratia. Puhe Markus Syrjätie.  Järjestäjinä kaikki seurakunnat.

Sukupolvet kohtaavat puhallinkonsertti su 29.10. kello 18–20 Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69). Utajärven Puhallinorkesteri ja Puhallinyhtye Vaskiveikot esittävät Petri Aho johdolla suomalaisuuden kappaleita. Laulusolistina toimii Jouni Kokkoniemi. Konsertti juhlistaa Suomen ja Lions-toiminnan 100-vuotista taivalta. Tilaisuuden juontaa Paavo Kurttila ja seurakunnan tervehdyksen tuo vt. kirkkoherra Antti Leskelä. Ohjelma maksaa 10 euroa/henkilö ja 20 eurolla saa ohjelmat koko perheelle.

Kuva Kirkon kuvapankki/Sanna Krook

Julkaistu 19.10.2017