Kiltin ihmisen elämä jää elämättä

Teologi ja kirjailija Anna-Liisa Valtavaara puhuu kiltteydestä Kiimingissä ja syyllisyydentunteista Tyrnävällä.
Valtavaara Anna-Liisa 2_L.jpg

Perinteisesti hyvänä asiana pidetty kiltteys voi tehdä ihmisen sairaaksi. Kiltteydestä lukuisia luentoja pitänyt Anna-Liisa Valtavaara toteaa, että kiltti ihminen kaipaa pohjimmiltaan hyväksyntää. Sitä saadakseen hän sivuuttaa omat tunteensa ja tarpeensa. Ennen pitkää syntyy kierre, jossa miellyttämisen tarve, täydellisyyden tavoittelu, tyytymättömyys ja riittämättömyys lyövät kättä turhan syyllisyyden kanssa.

”Kiltti ihminen voi tehdä hyviä asioita, mutta pohjimmiltaan hän laiminlyö itsensä ja yrittää toimia aina muiden mieliksi. Elämä on suorittamista ja pahimmillaan täydellisyyden tavoittelua. Tästä seuraa lopulta tyytymättömyyden tunnetta. Oma elämä jää elämättä.”

Vaikka kiltti ihminen tekee koko ajan kaikkensa, hän tuntee itsensä jatkuvasti kelpaamattomaksi. Tämän lisäksi kumppaniksi tulee turha syyllisyys.

Kiltti ei uskalla sanoa ei, vaikka ei millään haluaisi tai jaksaisi jotain. Suorittaminen voi johtaa lopulta uupumukseen. Masentuneetkin tunnistavat itsessään usein liikaa kiltteyttä.

Valtavaara on kiertänyt puhumassa yli kaksikymmentä vuotta ympäri Suomea. Kiltteyden romuttajan rooli sai ensimmäiset itunsa Kansan Raamattuseurassa tehdyn työuran aikana. Valtavaara kuuli vuosien varrella erilaisten ihmisten tarinoita ja huomasi tiettyjen asioiden toistuvan. Eräässä seminaarissa hän esitteli itsensä kiltiksi maalaistytöksi vastakohtana edelliselle puhujalle. ”Yllättäen moni osanottajista sanoi myös olevansa kiltti ja kysyi, kuinka siitä voisi opetella pois. Eräs osallistuja pyysi minua puhumaan aiheesta seurakunnan naistenpäiville.”

Alkoi kiltteyttä käsittelevä luentorumba, jonka lomassa Valtavaara julkaisi ensimmäisen, vuonna 2003 ilmestyneen kirjansa ”Kiltteydestä kipeät”. Tämän jälkeen häneltä on ilmestynyt neljä muuta aihealueeseen liittyvää teosta. Moni on Valtavaaran mukaan tullut kiittelemään saamaansa apua. ”Ihmiset kysyvät, mistä voit tietää kaikki minun asiani? Luulen, että osin suosio johtuu siitä, että kiltteys on ongelman nimenä miellyttävämpi kuin vaikkapa leimaaviksi koetut arvottomuus tai häpeä.”

Anna-Liisa Valtavaara puhuu Kiimingissä Jäälin kappelissa perjantai-iltana 27. lokakuuta ja Tyrnävän seurakuntatalossa lauantaina 28. lokakuuta. Jäälin kappelissa aiheina ovat kiltteys ja siihen liittyvät ilmiöt, lauantaina Valtavaara jatkaa Tyrnävällä koko päivän syyllisyydestä ja anteeksiannosta sekä itsensä armahtamisesta ja arvostamisesta.

Naisten Ilta

Kiimingissä Jäälin kappelissa pe 27.10. klo 18-21

Ohjelma:

Klo 18 Kiltteyden kivuissa aikuisena naisena

Klo 19.15 Iltapala

Klo 19.45 Huolehtiminen hyvän elämän esteenä

Klo 21 Iltavirsi

Iltapala 5€. Ei ilmoittautumista.

Tule hoidetuksi päivä – Armoa itselle ja muille

Tyrnävän Seurakuntatalossa la 28.10. klo 10 – 18

Ohjelma/ Luentojen aiheet:

Klo 10.00 Syyllinen olo – syyttä vai suotta

Klo 12.00 Lounas

Klo 13.00 Ainako anteeksi – salakavala katkeruus

Klo 14.30 Kahvi

Klo 15.00 Anteeksiannon parantava muutosvoima

Klo 16.00 Kahvi +hedelmä

Klo 16.30 Armahda ja arvosta itseäsi

Klo 18.00 Päivän päätös

Ruokailujen vuoksi ilmoittautumiset 20.10. mennessä Salme Kinnuselle p. 044 7372631 tai  salme.kinnunen@evl.fi Lounas 7 €, kahvit, 3 € / kaikki tarjoilut 10 €. Tapahtumaan osallistuminen on muuten ilmaista.

Julkaistu 17.10.2017

2017-10-17 08:14:08.0