Pyhä tanssi kiinnostaa ja liikuttaa

Lepää liikkeessä – pyhän tanssin iltapäivää vietetään sunnuntaina 26.3. kello 14–17 Tuiran kirkossa (Myllytie 5).
Kuvassa enkelin muotoinen pilvi

Pyhä tanssi yhdistää liikettä ja hiljaisuutta. Siinä koko keho osallistuu mukaan rukoukseen. Yksinkertaiset askeleet rauhoittavat kehoa ja mieltä keskittymään käsillä olevaan hetkeen.

”Tanssi on työkalu hartauden harjoittamiseen. Siinä työstetään ihmisen henkistä ulottuvuutta”, ohjaaja Päivi Päivike kertoo. Pyhän tanssin liikekieli on yhdistelmä eri kansojen kansantansseja ja erityisesti piiritansseja. Koreografiat eivät ole monimutkaisia, ja niiden askelluksissa näkyy hengellistä symboliikkaa.

Tanssi on aina ollut keskeinen osa eri kulttuurien rituaaleja ja kultteja. Tanssin kautta on ilmennetty kaipuuta tuonpuoleiseen. Pyhä tanssi johdattelee ihmisen ulos liiallisesta ajattelusta ja keskittymään omaan sisimpäänsä. Musiikkina voidaan käyttää mitä tahansa ihmisen hengellisyyttä puhuttelevaa musiikkia, kuten vaikka erilaisia etnisiä sävelmiä, gregoriaanista musiikkia tai Taizé-lauluja.

Huolettomuuden opettelua

Pyhän tanssin iltapäivät ovat herättäneet Oulussa runsaasti kiinnostusta, ja aiemmin järjestetyt pyhän tanssin kurssit ovat täyttyneet osallistujista. ”Pyhä tanssi aktivoi riviseurakuntalaista mukaan hartauteen. Ihminen kaipaa perinteisiin jumalanpalvelustapoihin erilaisia, kokemuksellisia tapoja osallistua”, Päivike pohtii.

Pyhän tanssin iltapäivän teemana on Katsokaa taivaan lintuja. Teema käsittelee huolettomuuden opettelua, arkipäivän ihmeiden näkemistä ja uskoa siihen, että tästäkin päivästä selviää. Iltapäivä koostuu kolmesta 45 minuutin hetkestä, ja osallistua voi joko koko iltapäivään tai vain yhteen hetkeen.

Kuva: Lea Tuovinen

Julkaistu 15.3.2017