Oulun tuomiokirkko pimenee Earth Hour -ilmastotempauksessa 25.3.

Kynttiläehtoollinen kello 21 tuomiokirkossa
Kuvassa Oulun tuomiokirkko pimeässä talvi-illassa.

Oulun ev.-lut. seurakunnat osallistuvat jälleen Earth Hour -kampanjaan. Valot sammutetaan kiinteistöistä lauantaina 25. maaliskuuta kello 20.30–21.30. Valot jätetään palamaan kuitenkin niihin paikkoihin, missä se on turvallisuussyistä tarpeen.

Seurakuntayhtymän hautausmaiden valot joko sammutetaan tai valon määrää vähennetään huomioiden muun muassa turvallisuusnäkökohdat.

Seitsemän laulua ja kynttiläehtoollinen hämärässä

Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa järjestetään Earth Hour -tempaukseen liittyen kaksi tapahtumaa: Vanhassa kappelissa (Kajaanintie 3) järjestetään Seitsemän laulua hämärässä -musiikkihetki, joka alkaa kello 20. Valojen sammuttua pidetään Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a) kynttiläehtoollinen kello 21.

”Seitsemän laulua hämärässä soivat hiljaa luomakunnalle, ihmiselle ja Jumalalle. Laulujen määrä viittaa luomiskertomuksen seitsemään päivään. Niiden aikana Jumala loi maailman, oli tyytyväinen tekemäänsä ja jätti sen siunaten ihmisen hoitoon. Laulut hämärässä antavat toivoa ja voimaa varjelutehtävässämme”, kuvailee tuomiorovasti Satu Saarinen.

Kello 21 tuomiokirkossa alkava kynttiläehtoollinen on osa maailman suurinta kynttiläillallista, joka on tämänvuotisen Earth Hour -tempauksen teema. Kynttiläehtoolliselle voi ottaa halutessaan mukaan oman led-kynttilän valoksi hämärään kirkkoon.

Huoli ilmastonmuutoksesta

WWF:n Earth Hour -tempauksessa ihmiset ympäri maailmaa sammuttavat valonsa tunniksi lauantaina 25.3.2017 kello 20.30–21.30 paikallista aikaa. Earth Hourin tarkoituksena on innostaa ihmisiä toimimaan ilmaston hyväksi sekä viestiä päättäjille ilmastonmuutoksen torjumisen tärkeydestä.

Viime vuonna tempaukseen osallistui yli kaksi miljardia ihmistä 172 maassa, tuhansia kaupunkeja sekä valtava joukko yrityksiä, oppilaitoksia ja muita yhteisöjä.

Osallistumalla Earth Hour -kampanjaan myös Oulun ev.-lut. seurakunnat haluavat viestittää huolensa ilmastonmuutoksesta.

Lisätietoa löytyy osoitteesta http://www.earthhour.fi/.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 14.3.2017