Menovinkit helmikuun pakkasille

Kehtolauluillassa lauletaan yhdessä tutut ja uudet laulut

Isä pitää sylissään pientä lasta.

Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8) vietetään keskiviikkona 22.2. kehtolauluiltaa. Kello 18 alkavassa tilaisuudessa lauletaan niin tuttuja kuin tuntemattomampiakin kehtolauluja. Illassa on mukana kehtolaulujen säveltäjä, musiikinopettaja Leena Poikela sekä musiikkiterapeutti Anna Haanpää-Vesenterä.

Kehtolaulujen laulaminen on monituhatvuotinen perinne, ja niitä lauletaan ympäri maailmaa. Kulttuuriympäristöstä riippumatta kehtolaulun tarkoitus on samanlainen: se rauhoittaa lasta ja saa lapselle rauhallisen unen. Lauluun liittyy usein heijaava tai keinuva liike joko sylissä tai vaikkapa kehdossa. Kehtolaulujen sanat ja sävelkulut ovat puolestaan kulttuurisidonnaisia.

Suomessa on paljon sukupolvelta toiselle kulkevia tuutulauluja. Uusiakin lauluja syntyy jonkin verran, mutta tutut sävelmät säilyvät suosikkeina. Omasta lapsuudesta tuttuun lauluun aikuisen helppo tarttua, mutta kehtolaulu voi olla millainen tahansa: myös iskelmä on kehtolaulu, kun se lauletaan tunteella ja rauhallisesti.

”Aikuisen kannattaa lauleskella lapsilleen nuotista tai nuotin vierestä ja keksiä vaikka omia sanoja lauluihin. Lapselle hoitajan ääni on kaikkein arvokkain asia”, Leena Poikela korostaa.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 20.2.–26.2.2017

Ihmiskaupan muodot ja tunnistaminen maanantaina 20.2. Haukiputaalla. Ihmiskaupan uhrien auttamistyön koordinaattori Pia Marttila Rikosuhripäivystyksestä vierailee Aamupuuro-Akatemiassa kello 9.50–11.30 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Iltapäivällä Marttila pitää luennon ja keskustelutilaisuuden kello 13–14.30 Kellon seurakuntakodilla (Kylätie 8). Molemmissa tilaisuuksissa on aiheena ihmiskaupan muodot ja tunnistaminen. Ihmiskaupan uhrien auttaminen on Yhteisvastuukeräyksen keräyskohde vuonna 2017.

Martti Lutherin muistoseurat keskiviikkona 22.2. kello 18–20.30 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10).  Muistoseuroissa muistellaan Lutherin elämää ja lauletaan hänen virsiään. Puhujina ovat rovasti Pekka Kinnunen, kirkkoherra Niilo Pesonen ja pastori Jari Flink. Kanttorina Hannu Niemelä. Kolehti kerätään Yhteisvastuukeräykselle.

Matinpäivän myyjäiset Valkeassa (Isokatu 25) perjantaina 24.2. kello 12–17. Myynnissä on muun muassa käsitöitä ja leivonnaisia. Matinpäivän myyjäisten tuotto menee lasten kirkon rakentamiseen: Oulun tuomiokirkon kirkkopuistoon rakennetaan pieni lasten oma kirkko, ja Valkeassa paikan päällä voi tutustua lasten kirkon piirustuksiin sekä saada lisää tietoa rakennusprojektista.

Ikuisuuden ääniä – ranskalaisen musiikin konsertti lauantaina 25.2. kello 19 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39).  Esiintymässä ovat Maija Anttila, klarinetti, sekä Marjukka Eskelinen, piano. Säveltäjäniminä ovat muun muassa Arthur Honegger ja Francis Poulenc. Käsiohjelma 20 / 10 €. Vapaa pääsy.

Yhteisvastuu-lounas sunnuntaina 26.2. kello 11.30–13 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). Messun jälkeen on tarjolla liha- ja kasvishernekeittoa, laskiaispullia ja kahvi/mehu. Lounaan hinta on 5 €. Myynnissä on myös käsitöitä, arpoja ja pyhäkoululaisten tekemiä hyrriä. Laskiaissunnuntain lounastuotto menee Yhteisvastuun hyväksi.

Yhteisvastuu-hiihto sunnuntaina 26.2. kello 12–14 (numerolaput hiihtäjille kello 11.30 alkaen) Jäälin majalla (Rantakuja 10). Koko perheen tapahtumassa hiihdetään Jäälijärven jäällä omaan tahtiin enintään tunnin ajan. Latu on kilometrin mittainen, ja siinä voi hiihtää joko perinteisellä tai luistelutyylillä. Hiihtäjä hankkii itselleen sponsoreita, jotka maksavat sopimansa kierroshinnan tai könttäsumman hiihtäjälle ja siten Yhteisvastuulle.

Laskiaisilottelua sunnuntaina 26.2. kello 13–15 Hovisuon urheilupuistossa (Hintankuja 3). Koko perheen tapahtumassa on ohjelmassa luistelua, mäenlaskua, pientä maksua vastaan rekiajelua, makkaran- ja tikkupullanpaistoa, kahvio sekä onnenpyörä ja arpajaiset. Säävaraus on -20 astetta. Tapahtuman tuotto menee Yhteisvastuu- ja Punainen Sulka -keräyksille.

Okko-kamariorkesterin konsertti sunnuntaina 26.2. kello 15 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Ohjelmassa on muun muassa Vivaldin, Sibeliuksen ja Mozartin musiikkia. Konsertin johtaa Osmo Leponiemi. Vapaa pääsy.

"Oi katso, mikä aamu" -konsertti sunnuntaina 26.2. kello 16 Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3). Oulun NMKY:n Mieslaulajien kuoroa johtaa Ahti Sepp. Solistina on kuoron puheenjohtaja, baritoni Erkki Koskela säestäjänään Tarja Takala-Hotti. Tuiran seurakunnan tervehdyksen tilaisuuteen tuo kirkkoherra Niilo Pesonen. Konsertissa kuullaan tuttuja hengellisiä lauluja eri vuosikymmeniltä. Käsiohjelma on 10 €, ja sen tuotto menee Yhteisvastuukeräykselle. Vapaa pääsy.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 16.2.2017