Tuomiokirkon kuorin numerotaulut

Oulun tuomiokirkossa katse kiinnittyy helposti kahteen pieneen numerotauluun, jotka on sijoitettu kirkkosalin etuosaan keskikäytävän molemmin puolin. Niiden balusterimainen jalka kannattelee soikeaa taulua, jonka alapuolelle on veistetty kiertyvä voluutta-aihe ja sen reunoille akanthuslehdet. Jalka ja tumman tauluosan kehykset on maalattu valkoisiksi. Jalan koristeellisia leikkauksia on korostettu kultaisella värillä.

Seurakunnan vanhan kalustoluettelon mukaan kuorin numerotaulut on lahjoittanut konsuli H.J.A. Hámer. Oulussa asui 1820-luvulla useita vuosia lyypekkiläinen tukkukauppias Justus Albert Hamer (1757–1827). Hänet on haudattu Oulun hautausmaan vanhimpaan osaan, jossa on säilynyt näihin päiviin saakka myös hänen hautamuistomerkkinsä, kalkkikivestä veistetty pystykivi. Mikäli hän on näiden kauniiden numerotaulujen lahjoittaja, ne on todennäköisesti valmistettu 1820-luvulla, mahdollisesti vuoden 1822 Oulun palon jälkeen. Tuolloin seurakunta sai useita esinelahjoituksia, vaikka kirkon irtaimisto oli ehditty pelastaa liekeiltä kirkonkelloja lukuun ottamatta.

Luultavasti numerotaulut ovat kuuluneet kirkon sisustukseen marraskuusta 1832 lähtien, jolloin entisen kirkon muurien varaan rakennettu nykyinen kirkko otettiin käyttöön. Alun perin soikeiden taulujen yläosia ovat kruunanneet kullanväriset koristeaiheet, joita niissä ei enää ole. Numerotaulut voi nähdä alkuperäisessä asussaan vanhoista valokuvista, jotka on otettu kirkkosalin kuorista. Ne entisöitiin tuomiokirkon sisäkorjauksen yhteydessä vuonna 1997.

Teksti: Kirsi Schali